Selamat datang ke Utusan Hati

Selamat datang ke Utusan Hati ... Apa yang hati anda sedang katakan?



Tuesday, January 27, 2009

Cerita suka-suka... kita sambung lagi halim :D

“Baru balik, bang?” Sapa Maimunah sebaik sahaja wajah suaminya terpacul di depan mata. Rashid hanya mengangguk lemah. Hampir dua jam dia di hospital menemankan Zainora dan Farid. Mujurlah tidak ada apa-apa yang berlaku kepada anak kecil itu. Doktor mengarahkan Farid tinggal di hospital untuk rawatan susulan.
“Buat apa abang ke hospital dengan si Nora tadi tu? Sapa yang sakit?” Soal Maimunah ingin tahu.
“Si Farid kena gigit tebuan. Dia kena bermalam di wad malam ni.” Jawab Rashid perlahan.
“Malam ni saya nak hantarkan baju Farid tu. Minta tolong Ain kemaskan baju budak tu. Malam ni, suruh Ain temankan Faiz dan Faizah.” Rashid memberi arahan.
Maimunah segera menyampaikan pesan kepada anaknya yang terus bergegas menjalankan perintah ayahnya.
“Saya ikut sekali, bang.” Pinta Maimunah.
“Tak payahlah awak ikut. Saya nak hantar baju saja. Lepas tu, nak jemput Munir kat rumah Abang Ngah.” Jawab Rashid. Maimunah sekadar terdiam. Kata-kata suaminya memang tidak boleh dibantah namun entah mengapa hatinya sedikit berdebar mengenangkan Zainora. Ditambah lagi dengan kata-kata Salbiah yang masih terngiang-ngiang di telinganya.

-----------------------------------------------------------------------------------
“Banyaknya lauk abang beli hari ni. Kalau ya pun nak menjamu Munir tu, tak kan sampai banyak macam ni?” Maimunah kehairanan melihat ikan, daging dan ayam yang dibeli oleh suaminya.
“Bagi separuh pada Nora.” Ujar Rashid pendek. Maimunah merenung suaminya tanpa suara. Kenapa suaminya begitu mengambil berat soal Zainora. Sehinggakan makan seharian pun hendak disediakan. Zainora bukannya saudara, cuma jiran sebelah rumah. Jangan-jangan suaminya ada niat lain. Zainora didatangi prasangka yang pelbagai namun dia tidak berani bersuara. Dibahagi-bahagikan barang-barang yang telah dibelikan oleh suaminya itu. Tiba-tiba dirasakan perbuatannya itu seolah-olah menggambarkan kasih-sayang suaminya yang mungkin akan dikongsi dengan orang lain. Mungkin akan dibahagi-bahagikan seperti itu.

No comments:

Post a Comment