Selamat datang ke Utusan Hati

Selamat datang ke Utusan Hati ... Apa yang hati anda sedang katakan?



Saturday, July 2, 2011

Menerima Perbezaan

Kita memang dijadikan berbeza. Berbeza rupa, berbeza bangsa, berbeza agama, berbeza ideologi dan bermacam-macam perbezaan lagi. Sememangnya perbezaan itu sudah dijadikan oleh Allah agar kita mencari satu perkara yang menyatukan semua perbezaan itu di bawah satu bumbung. Andai kita semua sama saja, cuba bayangkan betapa mudahnya kita menjadi sejahtera. Persoalannya, kalau Allah mahukan semua manusia sama dan hidup sejahtera, cukup hanya dengan Kun Fa Ya Kun... Jadi, maka jadilah. Tetapi, mengapa pula dijadikan kita ini berbeza-beza.

Kerana sesuatu perbezaan, manusia bertikam lidah. Kerana orang lain tidak mahu sama seperti kita, kita bermusuhan dengan mereka. Kerana kita tidak mahu dianggap berfikiran atau berpegangan yang sama dengan orang lain, lalu kita memejamkan mata kepada mereka. Kita berbeza dan kita menjadikan perbezaan itu sebagai satu tiket untuk merasa lebih baik dari orang lain. Sedangkan, Allah berfirman dalam surah Al Hujuraat, ayat ke 13 yang bermaksud :

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."

Kita sememangnya dilahirkan berbeza dan kita disarankan dengan jelas agar saling kenal-mengenal di antara kita. Daripada kenal mengenal itulah, wujudnya kefahaman tentang mengapa kita berbeza dari yang lainnya. Dan daripada kenal mengenal itulah, kita lebih menghormati mereka yang berbeza dengan kita. Tidak ada sesiapa pun yang lebih baik daripada yang lainnya melainkan orang yang paling bertaqwa di antara kita. Dan orang yang bertaqwa itu pasti tidak akan menjadikan mereka yang berbeza itu sebagai musuh sebaliknya akan mencuba untuk mengurangkan jurang perbezaan itu dengan memberi kefahaman yang baik kepada mereka yang berbeza daripadanya. 

Dan mengapa Allah tidak menjadikan usaha untuk menjadi sejahtera dan menyatukan semua perbezaan itu di bawah satu bumbung sesuatu yang mudah? Buktinya terjadi perlbagai pepecahan di dunia ini walhal mengaku bertuhankan kepada Tuhan yang satu. Kerana Dia mahu melihat siapa sebenarnya di antara kita yang lebih bertaqwa, berbuat ke arah menegakkan sesuatu yang disyariatkan tanpa menimbulkan perpecahan

"Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya)." ~Asy Syuura:13~

1 comment:

  1. Phentermine...

    nice post thanks for sharing.

    http://www.PhentermineHome.com/

    ReplyDelete